Foto, illustratsioon ja muster

Visuaalid kannavad kujunduses tihti kandvat rolli. Vastavalt eesmärgile või piirangutele saad valida kolme põhilise võimaluse vahel.

Millal ja mida kasutada?


Kõiki kolme võimalust kasutatakse eraldiseisvana. Neid ei ole lubatud omavahel kombineerida (illustratsioon+foto, illustratsioon+muster või foto+muster).

Foto

Parim lahendus konkreetsete asukohtade, sündmuste ja teemade esitlemiseks. Hästi valitud kvaliteetne foto aitab tekitada tugevat emotsionaalset sidet.

Illustratsioon

Hea kasutada ürituste ja kampaaniate puhul, kui on raske leida kõikehaaravat fotot või soov eristuda. Illustratsioon kannab vaba ja kiiksuga meeleolu.

Muster

Sobib üldisematele või lühema kasutusega kujundustele, mille jaoks ei saa kasutada konkreetset illustratsiooni. Muster toimib ka väikestel formaatidel.

Foto trükise kaanel.
Illustratsioon kampaaniavisuaalina.
Muster ürituse visuaalina.

Illustratsioonid


Tartu illustratsioonid on inspireeritud tänavakunstist. Need on vabakäelised, hoogsad ja kannavad endas autori käekirja. Praegused Tartu linna illustratsioonid on loonud kohalik kunstnik Ingmar Järve. Illustraator (ja illustratsioonikeel) muutub iga paari aasta tagant, hoides kujundused nii värsked ja huvitavad.

Illustratsioone haldab Tartu Linnavalitsuse avalike suhete osakond. Kasutamiseks võta ühendust [email protected]

Illustratsioonide tüübid

Illustratsioone on kolmes suuruses ja detailsusastmes: väike (S), keskmine (M) ja suur (L). Kõrvuti on lubatud kasutada ainult sama astme illustratsioone. Suure illustratsiooni puhul on lubatud kasutada korraga ainult ühte pilti.

Kolm eri detailsusastme ja suurusega illustratsiooni.

Suur illustratsioon (L)

Suurt illustratsiooni kasutatakse kampaaniate põhivisuaalidena ja pigem suuremõõtmelistel pindadel. Välikampaaniad, linnaekraanid, trükised ja meened. Selle astme detailsus on kõrge, illustreeritakse tausta ja pildil tegutsevad erinevad tegelased.

L illustratsioon “Südalinna Kultuurikeskus”.

Keskmised illustratsioonid M

Keskmised illustratsioonid on loodud kirjeldamiseks universaalseid teemasi ja tegelasi. Nende detailsusaste lubab joonistusi kombineerida ja nad on isoleeritud taustast, ehk neid saab paigutada eri taustavärvidele.

M illustratsioon “Ettevõtja”.

Väikesed illustratsioonid S

Väikestel illustratsioonidel kujutatakse detaile mingil kindlal teemal. Nendel ei kujutata kunagi inimesi täismõõdus. Oma lihtsama detailsusastme tõttu saab neid kergesti kasutada ka väikestel formaatidel nagu uudiskirjad või bännerid.

S illustratsioon “Linnaruum paraneb”.

Illustratsioone haldab ja neid tellib vajadusel juurde avalike suhete osakond.

Foto


Fotode valimine

Fotode kasutamisel on oluline silmas pidada järgmisi põhimõtteid:

  • Autentsus – kasuta alati Tartus tehtud pilte. Pildistamisel proovi alati leida kohalikkust rõhutav unikaalne detail või vaatenurk;
  • Kvaliteet – jälgi, et pildid oleksid tehniliselt heal tasemel ja loomulikud ning mitme foto kasutamise puhul ühtlase värvigammaga;
  • Eesmärk – kas tegu on väikse- või suureformaadilise kujundusega, kui palju ja mis suuruses tuleb foto peale teksti lisada.

Üldvisuaal

Suuremõõtmelised pinnad, mille peal sõnum. Sisu sobib kampaania põhisõnumiga, samas on foto piisavalt rahulik, et neile saaks paigutada tekste ja logosid.

Rahulikum taevas jätab ruumi teksti paigutamiseks.

Temaatiline

Konkreetset valdkonda, teemat või objekti (teadus, rattaringlus, Ahhaa keskus) illustreerivate fotode puhul tuleb samuti arvestada, et neile jääks piisavalt vaba ruumi info jaoks ning neid saaks kasutada eri formaatides.

Huvitavad valdkonna detailid, ruumi on jäetud kujunduse jaoks.

Väikeseformaadiline

Veebibännerid ja sotsiaalmeedia formaadid. On oluline jälgida, et fotod poleks liiga kirjud või üldplaanilised. Paremini töötavad detailvaated ja kergesti äratuntavad motiivid.

Siin võib vajadusel kasutada stock-fotosid, mille valimisel tuleb jälgida eelnimetatud põhimõtteid.

Lähikaader ja parempoolne udune ala jätab ruumi sõnumiks.

Head näited

Hea: Äratuntav ühendus sõnumiga, tekst paigutub rahulikule taustale.

Hea: Meeleolu, äratuntavad tartulikud detailid ja puhas pind tekstipaigutuseks.

Hea: Näide fotopanga kasutamisest – äratuntav motiiv ja ruumi teksti paigutamiseks.

Halvad näited

Halb: Liiga kirju taust, sõnum kaob. Halb kadreering.

Halb: Liiga kirju taust, passiivne emotsioon, puudub seos Tartuga.

Halb: Klišeelik fotopanga näide – efektsus hakkab rikkuma autentsust.

Muster


Muster ehk taustastiil on omal kohal olukordades, kus foto või illustratsiooni kasutamine pole mõistlik või võimalik. Mustri elemendid on tuletatud illustratsioonidest, moodustades visuaalselt äratuntava käekirja. Elemente on võimalik omavahel kombineerida ning juurde luua.

Valik mustri elemente.

Mustrite loomine

Mustreid luuakse, kombineerides ja värvides erinevaid elemente ning paigutades neid kompositsioonidesse. Nende kasutus sarnaneb illustratsiooniga, kuid on oma loomult ja paiknemiselt vabamad.

Mustrite loomisel jälgi nõuandeid:

  • Ära kasuta liiga palju värve korraga. Soovituslikult lisaks taustavärvile 2-3, maksimaalselt 4 värvi.
  • Paiguta muster formaadi sisse – ära paiguta tükke nii, et need ulatuksid üle kujunduse ääre.
Näide mustritest.